Uzņēmējdarbībā

Lai nodokļu maksātāji no savas grāmatvedības sistēmas varētu iesniegt nodokļu un informatīvo deklarāciju datus automātiski, kā arī saņemt sev saistošos datus, kas uzkrāti Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datubāzē, Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) ir ieviests jauns risinājums – serviss saskarne Application Programming Interface jeb EDS API.

VID informātikas pārvaldes direktora vietniece Lita Marnauza saka: “Laikmetā, kad uzņēmumu grāmatvedība tiek kārtota digitāli, ir svarīgi izprast uzņēmēju vēlmes, un pilnveidot VID sniegtos elektroniskos pakalpojumus, pēc iespējas mazinot administratīvo slogu. EDS API ir vēl viens solis, kas vienkāršo uzņēmuma finansistu ikdienas darbu.”

EDS API nodrošina nodokļu un informatīvo deklarāciju un pārskatu datu iesniegšanu tiešsaistē pēc System to System principa – nodokļa maksātāja grāmatvedības sistēmā uzkrātie dati tiešsaistē tiek nodoti VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmai, kur tie tiek pārbaudīti un pieņemti.  EDS API izmantošana padara ātrāku un ērtāku it sevišķi liela apjoma datu iesniegšanu VID, tādējādi ievērojami samazinot uzņēmējiem administratīvo slogu nodokļu saistību izpildē. EDS API risinājums ir realizēts OpenApi 3.0 standartā, saglabājot esošo EDS dokumentu un pārskatu datu struktūru un saturu.

EDS API serviss ir pieejams no šī gada 22. jūlija. Tā izmantošana ir brīvprātīga.  Sadarbībā ar Tildes Jumis, kas veikuši nepieciešamos pielāgojumus grāmatvedības sistēmas programmatūrā,  nodokļu maksātājiem pēc attiecīgo pielāgojumu veikšanas savās grāmatvedības sistēmās šobrīd ar EDS API ir iespējams iesniegt deviņus dokumentus:

  • Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarāciju;
  • Darba devēja ziņojumu (VSAOI un IIN);
  • Informāciju par atteiktiem attālinātiem maksājumiem;
  • Pārskatu par taksometru veiktajiem pārvadājumiem, kas veikti, izmantojot tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu;
  • PVN taksācijas perioda deklarāciju;
  • PVN3: labojumu pārskatu par preču piegādēm un sniegtajiem pakalpojumiem Eiropas Savienības teritorijā;
  • Taksometra skaitītāja rādījuma nolasīšanas žurnālu;
  • Valsts amatpersonu sarakstu;
  • Ziņojumu par pārrobežu shēmu.

Esam iepriecināti par VID lēmumu izveidot iespēju savienot grāmatvedības sistēmas ar EDS. Tas atvieglos grāmatvežu darbu, jo atskaišu iesniegšanu EDS varēs veikt daudz ātrāk un ērtāk. Šis ir nozīmīgs solis valsts un privātā sektora sadarbības uzlabošanā un, cerams, ka tas ļaus nākotnē automatizēt arvien vairāk grāmatvedības un biznesa procesus, ievērojami samazinot uzņēmēju administratīvo slogu,” ieguvumus uzskaita Uzņēmumu vadības risinājuma Tildes Jumis attīstības vadītājs Viesturs Slaidiņš.

Nodokļu maksātājiem, kas ir pielāgojuši savu grāmatvedības sistēmu datu nodošanai VID ar API servisu, EDS sadaļā “Servisu saskarne API” jāatzīmē, ka lietotājam tiek dota atļauja pārstāvēt nodokļu maksātāju, un, izmantojot spiedpogu “Izveidot”, jāuzģenerē API atslēga, kuru sistēma izmantots autentifikācijas pieprasījumos kopā ar lietotāja vārdu un paroli. Papildu nodokļu maksātājam ir iespējams ierobežot piekļuvi EDS API tikai no noteiktām IP adresēm.

Turpinot VID informācijas sistēmu modernizāciju, pakāpeniski tiks nodrošināta arī citu dokumentu datu iesniegšana, izmantojot EDS API servisu.

Lai uzzinātu vairāk par jūsu iespējam izmantot EDS API, aicinām vērsieties pie savas grāmatvedības sistēmas programmatūras izstrādātāja.

Informāciju sagatavoja:

VID Sabiedrisko attiecību daļa
tālr. +371 67122670, +371 67122668
e-pasts: komunikacija@vid.gov.lv