No šodienas, 16. oktobra, uz valsts autoceļiem oficiāli sākusies ziemas uzturēšanas sezona, kas turpināsies līdz 15. aprīlim. Šajā periodā ceļu dienesti īpaši uzmanīgi seko laikapstākļu ietekmei uz ceļu stāvokli, lai savlaicīgi veiktu ceļu attīrīšanu no sniega un veiktu pretapledojuma apstrādi. Ziemas sezonā ceļu uzturētāji ir mobilizēti darbam visu diennakti.
Mainīgos laika apstākļos, kas ir raksturīgi starpsezonai, no rītiem ceļi var apledot, tāpēc aicinām autovadītājus neatlikt uz vēlāku laiku un jau tagad aprīkot auto ar ziemas riepām!
Valsts autoceļi ir sadalīti pēc uzturēšanas klasēm, un viena ceļa dažādiem posmiem var būt dažādas uzturēšanas klases. Klasi nosaka, balstoties uz satiksmes intensitāti. Proti, jo lielāka transportlīdzekļu intensitāte, jo attiecīgi augstāka uzturēšanas klase. Visiem valsts galvenajiem autoceļiem tiks nodrošināta A jeb augstākā uzturēšanas klase. Vienlaicīgi, piemēram, uz Pierīgas vietējiem autoceļiem ir augstāka satiksmes intensitāte nekā uz reģionālajiem valsts autoceļiem pierobežā, tādēļ šiem vietējiem ceļiem būs augstāka uzturēšanas klase nekā reģionālajam ceļam ar mazu satiksmes intensitāti.
Valsts ceļu uzturēšana ziemā notiek atbilstoši Ministru kabineta (MK) noteikumiem Nr. 26 Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli.
Ziemas dienests
Ziemas uzturēšanas darbus valsts ceļu tīklā veic VAS "Latvijas autoceļu uzturētājs" (LAU). Valsts ceļu tīkls ir sadalīts 19 daļās un LAU veic uzturēšanas darbus atbilstoši iepirkuma rezultātiem un jaunam līgumam par ceļu ikdienas uzturēšanas darbu veikšanu. Ziemas sezonā ceļu uzturēšanas darbi notiek diennakts režīmā, lēmumu par ziemas dienesta darbu uzsākšanu pieņem ziemas dienesta dežuranti, vadoties pēc faktiskā autoceļa virsmas stāvokļa un laika apstākļu prognozēm. Konstatējot sniegu vai apledojumu, tiek uzsākta ziemas darbu organizācija.
Pretslīdes materiāli
Lai uzlabotu braukšanas apstākļus uz valsts autoceļiem ziemas periodā, kā pretslīdes materiālu izmanto mitro sāli. Tehniskā sāls sastāvā ir vismaz 90 % nātrija hlorīda (NaCl), kas nodrošina ledus kausēšanu. Slīdamības samazināšanu veic, lai uzlabotu satiksmes drošību un nodrošinātu braukšanas apstākļus atbilstoši autoceļu ziemas uzturēšanas klasēm. Efektīvāko slīdamības samazināšanas tehnoloģiju izvēlas, ņemot vērā seguma virsmas temperatūru un seguma veidu. Ir vairākas slīdamības samazināšanas tehnoloģijas, kuras tiek pielietotas gan Latvijā, gan arī kaimiņvalstīs. Proti, mitrais sāls, smilts-sāls maisījums, smilts vai šķembas un rievošana.
Grants autoceļi
Latvijā ir daudz grants ceļu, un ziemā tos izbraukt var būt īpaši sarežģīti. Grants ceļus uztur ar piebraukta sniega kārtu, ko nepieciešamības gadījumā rievo. Rievošanu veic ar greidera vai kravas automašīnas apakšējo lāpstu uz brauktuves izveidojot rievotu virsmu. Grants ceļus nekaisa ar sāli, jo tas atkausē grants virskārtu, kas var novest pie tā, segums tiek pārmitrinās un ziemas vidū iestājas šķīdonis, kā rezultātā ceļš tiktu sabojāts. Bīstamās vietas – pagriezienus, uzkalnus – kaisa ar smilti. Atkusnī grants ceļi var būt ļoti slideni, jo rievas izkūst, bet smilti noskalo kūstošā sniega ūdens.
Diennakts informatīvā līnija
Arī ziemas sezonā aicinām autobraucējus izmantot VSIA "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) diennakts bezmaksas informatīvo līniju +371 80005555, lai noskaidrotu nepieciešamo informāciju par satiksmi uz valsts autoceļiem, kā arī informētu ceļa pārvaldītāju par apledojumu, bedrēm, sniega sanesumiem vai citiem sarežģījumiem, kas ir novēroti uz autoceļiem. Informācija tiek operatīvi nodota atbildīgajiem dienestiem uzturēšanas darbu veikšanai. Informāciju var nodot arī LVC kontos sociālās saziņas tīklos Twitter un Facebook.
Lai iegūtu vai nodotu informāciju par notiekošo uz valsts autoceļiem, aicinām zvanīt uz VSIA "Latvijas Valsts ceļi" diennakts informatīvo bezmaksas tālruni +371 80005555.
Informāciju sagatavoja
VSIA "Latvijas Valsts ceļi" Komunikācijas daļa
un Satiksmes informācijas centrs