Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) aicina neatlikt pasta sūtījumu veikšanu svētku laikā uz pēdējo brīdi. Ja mēnesī vidēji pasta operatori Latvijā kopumā apstrādā 1,8 milj. paku un 600 tūkst. sīkpaku sūtījumu, tad gada nogalē šie skaitļi teju trīskāršojas, liecina SPRK apkopotie dati. SPRK skaidro, ko vēl ņemt vērā, lai sūtījums netiktu aizkavēts.
Visu pasta sūtījumu skaits pērn, salīdzinot ar 2020. gadu, palielinājies par gandrīz 10%. Savukārt, pateicoties e-tirdzniecības attīstībai, tieši pasta paku sūtījumu skaits palielinājies teju par 50%. Lielākais paku sūtījumu pieaugums bijis pakomātos/paku skapjos – par 45% iekšzemes sūtījumiem, savukārt pārrobežu sūtījumiem – par 73%, liecina SPRK dati.
“Ja līdz svētkiem ir vēlme ar pasta sūtījumu iepriecināt draugus un ģimeni, jāņem vērā, ka, strauji pieaugot pasta sūtījuma apjomiem gada nogalē, sūtījumu piegāde var būt pat divreiz ilgāka. Sūtījums var aizkavēties arī citu iemeslu dēļ. Piemēram, nesalasāms vai neprecīzs adresāts, neatbilstošs iepakojums, aizdomas par sūtījumā esošu priekšmetu no aizliegto lietu saraksta, izvēlētais piegādes veids u.c., kā arī dažādu attiecīgā pasta komersanta norāžu un noteikumu neievērošana,” norāda SPRK galvenais pasta tirgus pakalpojuma eksperts Bruno Frīdenbergs Ansbergs, aicinot ne tikai izvēlēties piemērotāko sūtīšanas laiku, bet arī rūpīgi iepazīties ar konkrētā pasta komersanta nosacījumiem.
Iekšzemes un starptautiskie pasta sūtījumi: ko būtiski ņemt vērā
Pasta sūtījumu piegādes ilgums standarta gadījumos iekšzemē (Latvijas teritorijā) vēstulēm ir viena darba diena, bet pakām – četras darba dienas. Savukārt starptautisko sūtījumu gadījumā (atkarībā no atrašanās vietas) ilgāk. Piemēram, Eiropas Savienībā līdz 10 darba dienām, bet uz ASV, Kanādu vai Austrāliju – 15 līdz 30 darba dienas. Attiecīgi svētkos šis laiks ir ilgāks. Proti, pasta sūtījumu skaita pieauguma dēļ visus sūtījumus vienā transportlīdzeklī pārvest nav iespējams. Līdz ar to veidojas sūtījumu rinda, un tie tiek nogādāti galamērķī ar nākamo pieejamo transportlīdzekli.
Vēl būtiski rēķināties ar to, ka muitā starptautisko pasta sūtījumu var atvērt un pārbaudīt, tā rezultātā aizkavējot piegādi. Pasta sūtījumu var sūtīt atpakaļ adresātam vai pat likvidēt. Tāpēc jābūt zinošam par neatļauto priekšmetu ievietošanu sūtījumos, ko noteikusi starptautiskā gaisa transporta asociācija IATA. Vienlaikus jāņem vērā, ka avio pārvadājumu līnijas var noteikt arī cita veida priekšmetu ierobežojumus. Tomēr gandrīz visas avio kompānijas nepieņem pārvadāšanai jebkāda veida šķidrumus vai priekšmetus, kas var ietekmēt pārvadājuma drošību.
Arī iekšzemes sūtījumiem ir savi ierobežojumi – vispārējie nosacījumi un aizliegumi, kas attiecas arī uz starptautiskajiem sūtījumiem, ko noteikusi katra valsts. Piemēram, priekšmeti vai vielas, kas savas dabas vai iesaiņojuma dēļ var nosmērēt vai sabojāt citus pasta sūtījumus. Savukārt naudu, monētas, banknotes un jebkura veida vērtspapīrus (čekus) ir atļauts nosūtīt tikai apdrošinātos sūtījumos, ja to atļauj attiecīgās valsts likumdošana. Pretējā gadījumā, piemēram, vēstulēs ievietotās banknotes adresātu var arī nesasniegt.
Ja nezini, vai šaubies, ko drīkst sūtīt Latvijā un no Latvijas uz citām valstīm, iepazīsties ar VAS “Latvijas Pasts” tīmekļvietnē pieejamo starptautisko pasta sūtījumu pieņemšanas rokasgrāmatu: https://www.pasts.lv/lv/privatpersonam/noderigi/aizliegts_sutit/
Kurjers un pakomāti/paku skapji: ko būtiski ņemt vērā
Ja esi izvēlējies nosūtīt pasta paku vai saņemt sūtījumu ar kurjera starpniecību, noteikti norādi precīzu adresi, kurā saņēmējs atradīsies norādītajā laikā – darbā, mājās vai citur –, kā arī kontaktinformāciju. Savukārt, ja nepieciešams mainīt sūtījuma piegādes adresi, pie attiecīgā pasta operatora jāvēršas savlaicīgi – pirms pasta sūtījuma nogādāšanas no pēdējās pasta šķirošanas vietas līdz adresātam. Tikpat svarīgs ir arī atbilstošs iepakojums, lai sūtījums piegādes laikā tas netiktu bojāts.
Saņemot pasta sūtījumu, ko izsniedz pret parakstu, jāatceras to vienmēr vizuāli novērtēt piegādes brīdī, lai konstatētu, vai pasta paka no ārpuses nav bojāta. Ja saņēmējam ir pretenzijas, viņam ir tiesības neparakstīties par sūtījuma saņemšanu, savukārt kurjeram pavadzīmē ir jāfiksē iemesls sūtījuma neizsniegšanai. Ja pasta komersants ir sūtījumu sabojājis, tam ir pienākums izmaksāt kompensāciju.
Arī sūtījuma saņēmēji var ietekmēt pasta sūtījuma piegādes ātrumu. Proti, pēc paziņojuma saņemšanas par sūtījuma nogādi pakomātā/paku skapī, iespējami ātrāk sūtījums tās saņēmējam ir jāizņem, tādējādi atbrīvojot vietu ievietot tajos sūtījumus citiem saņēmējiem. Vienlaikus jābūt zinošam, cik dienas pasta sūtījums tiks glabāts pakomātā/paku skapī, un ka pēc glabāšanas termiņa beigām tas tiks sūtīts atpakaļ nosūtītājam.
SPRK ieteikumi, lai izvairītos no dažādiem nepatīkamiem pārsteigumiem pasta sūtījumu sūtīšanā/saņemšanā:
- izvēlies sev piemērotāko pasta sūtījuma sūtīšanas/saņemšanas veidu;
- rūpīgi iepazīsties ar konkrētā pasta operatora nosacījumiem (piegādes laiki, iepakošanas kārtība, aizliegtie priekšmeti, kompensācijas, iespēja apdrošināt sūtījumu u.c.);
- pārdomāti un atbilstoši iesaiņo/iepako sūtījumu;
- pēc iespējas nemaini sūtījuma saņemšanas datumu un vietu;
- lai mainītu pasta sūtījuma piegādes adresi, pie komersanta vērsies savlaicīgi;
- laicīgi izņem sūtījumu pasta pakalpojuma sniegšanas vietā vai pakomātā/paku skapī;
- seko līdzi piegādes laikam, lai sūtījumu būtu iespēja saņemt norādītajā vietā un laikā;
- piegādes brīdī vizuāli novērtē sūtījumu (ja tas tiek izsniegts pret parakstu), lai konstatētu, vai tas no ārpuses nav bojāts. Ja atsakies sūtījumu saņemt, neparaksties, kurjeram/pasta komersantam tādā gadījumā pavadzīmē jāatzīmē neizsniegšanas iemesls;
- ja neizdodas atrisināt domstarpības ar Latvijā reģistrētu pasta komersantu, ar oficiālu iesniegumu vērsies SPRK!*
Pasta pakalpojumi ir regulējami sabiedriskie pakalpojumi, kurus iedala tradicionālajos pasta pakalpojumos, eksprespasta, kurjerpasta un abonēto preses izdevumu piegādes un ar to saistītajos pakalpojumos. Lai sniegtu pasta pakalpojumus, pasta operatoriem jāreģistrējas SPRK uzturētajā pasta komersantu reģistrā. SPRK datu bāzē šobrīd (uz 07.12.22.) reģistrēti 63 pasta komersanti. Ar SPRK reģistrētajiem pasta komersantiem var iepazīties SPRK komersantu reģistrā.
*Pasta nozarē SPRK kvalitātes prasības un tarifus apstiprina tikai universālā pasta pakalpojuma sniedzējam, kas šobrīd ir VAS “Latvijas Pasts”. Tomēr, ja kāds no pasta komersantiem sūtījumu ir sabojājis, nozaudējis vai kā citādi pārkāpis pasta nozares normatīvos aktus, tādā gadījumā tam jāmaksā kompensācija atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.227 “Noteikumi par kārtību, kādā pasta komersants izmaksā atlīdzību par iekšzemes pasta sūtījumu nozaudēšanu, to satura bojājumu vai iztrūkumu”. Gadījumos, kad saņemtā atbilde no pasta komersanta neapmierina, tad ar normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā parakstītu sūdzību, pievienojot saraksti ar pasta komersantu, var vērsties SPRK.
Par SPRK:
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir neatkarīga valsts iestāde, kas Latvijā uzrauga sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju (ap 600 regulēto komersantu) darbību, tirgus attīstību un rūpējas, lai iedzīvotāji saņemtu nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus par ekonomiski pamatotu cenu. SPRK regulē sabiedriskos pakalpojumus enerģētikas, ūdenssaimniecības, elektronisko sakaru, pasta, depozīta iepakojuma un sadzīves atkritumu apsaimniekošanas nozarē. Plašāk www.sprk.gov.lv.
Papildu informācija:
Ieva Lazdiņa,
Sabiedrisko attiecību vadītāja
ieva.lazdina@sprk.gov.lv
+371 26158480
www.sprk.gov.lv