Pašvaldībā Iedzīvotājiem
Aptaujas par Preiļu pils attīstības virzieniem rezultāti

Preiļu novada pašvaldība sadarbībā ar dizaina studiju H2E šobrīd strādā pie Preiļu pils ekspozīcijas satura un dizaina izstrādes. Lai radītu pils saturu, kas ir saistošs, pieejams un vērtīgs visiem apmeklētājiem, ir svarīgs iedzīvotāju viedoklis. 2025. gada janvārī ikviens tika aicināts aizpildīt aptaujas anketu, lai noskaidrotu, kādus pakalpojumus, aktivitātes un atmosfēru cilvēki vēlētos pieredzēt pilī. Aptaujā piedalījās 275 respondenti, un iegūtie dati sniedz vērtīgu informāciju par pils pašreizējo uztveri un nākotnes vīziju.

Respondentu raksturojums

  • Lielākā respondentu daļa ir vecumā no 30 līdz 39 gadiem (82 respondenti, 30 %), kam seko vecuma grupas no 40 līdz 49 gadiem (50 respondenti, 18,3 %) un no 60 līdz 69 gadiem (49 respondenti, 17,9 %).
  • Respondenti pārsvarā ir Preiļu novada iedzīvotāji (222 respondenti, 81,3 %) ar augstāko izglītību (213 respondenti, 78 %).
  • Uzņēmēji ir 43 respondenti (15,8 %).

Ekspozīciju apmeklēšanas paradumi (bija iespējamas vairākas atbildes)

  • Respondenti visbiežāk apmeklē ekspozīcijas kopā ar ģimeni (190 atbildes, 39,5 %) vai draugiem (103 atbildes, 21,4 %). Daļa respondentu apmeklē ekspozīcijas ar kolēģiem/grupu (66 atbildes, 13,7 %) vai vienatnē (57 atbildes, 11,9 %). Ekspozīcijas ar bērniem apmeklē 47 respondenti (9,8 %).

Preiļu pils uztvere un sajūtas (bija iespējamas vairākas atbildes)

  • Respondenti lielākoties raksturo Preiļu pili kā vēsturisku objektu ar bagātu pagātni (178 atbildes, 35,5 %), daļa to raksturo kā romantisku un iedvesmojošu objektu (106 atbildes, 21,1 %), arhitektūras pērli (102 atbildes, 20,3 %), kultūras un mākslas centru (89 atbildes, 17,7 %).
  • Izteiktākā sajūta, ko rada Preiļu pils, ir interese (128 atbildes, 30,3 %), kam seko lepnums (122 atbildes, 28,8 %), romantika (84 atbildes, 19,9 %) un nostaļģija (63 atbildes, 14,9 %).

Pils nākotnes vīzija (bija iespējamas vairākas atbildes)

  • Atbildot uz jautājumu par saistošākajām aktivitātēm vai pasākumiem Preiļu pilī, respondenti lielāko interesi izrāda par kultūras un mākslas pasākumiem (izrādes, koncerti) (221 atbilde, 24,6 %), kam seko interese par izstādēm un ekspozīcijām (164 atbildes, 18,3 %), izglītojošiem pasākumiem (lekcijas, semināri) (129 atbildes, 14,4 %) un privātiem pasākumiem (kāzas, banketi) (125 atbildes, 13,9 %). Daļa respondentu par saistošiem uzskata romantiskus vakarus un fotosesijas (125 atbildes, 13,9 %), radošās darbnīcas un meistarklases (111 atbildes, 12,4 %).
  • No ekspozīcijām interesantākā respondentiem šķiet vēsturiska ekspozīcija par Preiļu muižas kompleksa un parka vēsturi (176 atbildes, 19,3 %), kam seko ekspozīcija par Borhu dzimtu un tās ietekmi uz novadu (139 atbildes, 15,2 %), tematiskas izstādes (par muižnieku dzīvi, amatniecību) (128 atbildes, 14 %), interaktīva ekspozīcija ar tehnoloģijām (126 atbildes, 13,8 %), multimediālas ekspozīcijas (3D rekonstrukcijas, virtuālās tūres) (124 atbildes, 13,6 %), bērniem pielāgotas ekspozīcijas (113 atbildes, 12,4 %), ekspozīcija par restaurācijas procesu un Preiļu pils atdzimšanu (94 atbildes, 10,3 %).

Pils pielāgošana dažādām mērķauditorijām (bija iespējamas vairākas atbildes)

  • Respondenti uzskata, ka jauniešus visvairāk saistītu interaktīvas ekspozīcijas ar mūsdienu tehnoloģijām (179 atbildes, 24,1 %), kam seko pasākumi jauniešiem (koncerti, diskusijas) (155 atbildes, 20,9 %), radošās darbnīcas vai meistarklases jauniešiem (130 atbildes, 17,5 %), moderns interjers, piemērots sociālo mediju fotogrāfijām (117 atbildes, 15,8 %), brīvprātīgo projektu iespējas (88 atbildes, 11,9 %), atpūtas zona ar Wi-Fi (66 atbildes, 8,9 %),
  • Senioriem, pēc respondentu uzskatiem, būtiskākie ir kultūras pasākumi (koncerti, izrādes) (218 atbildes, 29,7 %), kam seko  viegli pieejamas ekspozīcijas (172 atbildes, 23,5 %), kafejnīca vai atpūtas zona (141 atbildes, 19,2 %), radošās darbnīcas senioriem (106 atbildes, 14,5 %), gida pakalpojumi  senioriem (89 atbildes, 12,1 %).
  • Visvairāk respondentu (221 atbilde, 41,9 %) uzskata, ka ģimenēm būtiskākās ir ģimenēm draudzīgas aktivitātes, daļa uzskata, ka svarīgas ir bērniem pielāgotas ekspozīcijas (153 atbildes, 29 %), rotaļu laukumu pils tuvumā (138 atbildes, 26,2 %).
  • Uzņēmējiem būtiskākās ir telpas biznesa pasākumiem vai konferencēm (205 atbildes, 35,9 %), kam pēc atbilžu skaita seko sadarbības iespējas ar vietējiem uzņēmumiem (tirdziņi, izstādes) (180 atbildes, 31,5 %), reklāmas un sponsoru iespējas pils pasākumos (89 atbildes, 15,6 %) un tīklošanās pasākumi uzņēmējiem (86 atbildes, 15,1 %).

Citi ieteikumi un viedokļi

Respondenti ir snieguši dažādus ieteikumus par to, kas ir būtiski, lai Preiļu pils būtu veiksmīgs kultūras un sabiedriskais centrs. Daži no biežāk minētajiem ieteikumiem ir:

  • Dažādība un pieejamība: piedāvāt daudzveidīgas aktivitātes un pasākumus, kas būtu interesanti un pieejami dažādām auditorijām.
  • Iedzīvotāju viedokļu uzklausīšana: ņemt vērā iedzīvotāju viedokļus un vēlmes, plānojot pils attīstību.
  • Sadarbība un mārketings: veidot labu sadarbību ar citiem uzņēmumiem un organizācijām, kā arī veikt efektīvu mārketingu, lai piesaistītu apmeklētājus.
  • Vēsturiskā mantojuma saglabāšana: saglabāt pils vēsturisko mantojumu un autentiskumu.

Secinājumi

Kopumā aptaujas respondenti uzskata, ka Preiļu pils attīstībai jāpievērš ļoti liela uzmanība, tā ir pilsētas “kultūras un vēstures seja”. Pašvaldībai ciešā sadarbībā ar nomniekiem un pakalpojumu sniedzējiem jāspēj radīt saturā un finansēs pievilcīgs piedāvājums tūristiem un ikvienam iedzīvotājam, apmeklētājam.

Pateicamies ikvienam, kurš aizpildīja aptaujas anketu! Aptaujas rezultāti skaidri norāda, ka Preiļu pils potenciāls slēpjas tās vēsturiskajā vērtībā, daudzveidīgā pasākumu piedāvājumā un ciešā saiknē ar vietējo kopienu un uzņēmējiem. Galvenie pils attīstības virzieni ietver kultūras un izglītības pasākumus, sadarbību ar uzņēmējiem, vēstures un mākslas ekspozīcijas, kā arī infrastruktūras un pieejamības uzlabošanu. Preiļu pilij ir potenciāls kļūt par nozīmīgu kultūras un sabiedrisko centru.

Informāciju sagatavoja