Ik gadu Preiļu novada Tūrisma informācijas centrs (TIC) atskatās uz aizvadīto tūrisma sezonu, apkopo tūrisma uzņēmēju sniegtās ziņas, kā arī plāno turpmākās aktivitātes, lai kopīgi veicinātu tūrisma attīstību novadā un reģionā.
Galvenā un svarīgākā atziņa, atskatoties uz pagājušo gadu,- tūristu skaits Preiļu novadā pieaug (pieaugums salīdzinot ar iepriekšējo gadu ir apmēram par 16%). Apmeklētāju skaita pieaugums bijis gan muzejos un ekspozīcijās (pat līdz 19%), kultūrvēsturiskajos objektos (par 36%), apskates saimniecībās (par 18%). Pagājušajā gadā visvairāk pieaudzis aktīvā tūrisma pieprasījums – par 37%, lai gan šajā jomā ir vēl brīva niša. Dabas tūrisms, aktīva atpūta – pēc tā interese ar katru gadu palielinās ne tikai jauniešu vidū. Tā nav tikai modes lieta, bet vēlme pēc atpūtas no modernajām ierīcēm, vēlme saplūst ar dabu, izbaudīt adrenalīnu un vienkārši atpūsties. Kā liecina LIAA Tūrisma departamenta 2018.gadā veiktā aptauja Latvijas lielākajās pilsētās, visvairāk tūristi izvēlas apmeklēt dabas teritorijas (jeb 69% gadījumu), tad seko Latvijas pilsētu zināmākie objekti (48%) un kultūrvēsturiskie objekti (43%.) u.c. Ar apjomīgo pētījumu var iepazīties LIAA mājaslapā.
Neliels samazinājums vērojams naktsmītņu sektora, bet tas visticamāk skaidrojams ar apjomīgo ceļu būvdarbu beigām Preiļu apkārtnē, kā rezultātā 2018.gadā naktsmītnēs bija palielinājies nakšņotāju – ceļa strādnieku skaits.
TIC apmeklējuma skaits 2019. gadā palicis nemainīgs, bet 2019. gadā par 18% pieauguši ieņēmumi no TIC sniegtajiem un domes apstiprinātajiem maksas pakalpojumiem (galvenokārt, par ekskursijām pa pilsētu). Tas nozīmē, ka tūristi, atbraucot uz pilsētu, izvēlas ne tikai paši to apskatīt, bet arvien vairāk ir gatavi maksāt par gida pakalpojumiem un izzināt pilsētu pamatīgāk. Patīkami saņemt gan tūristu, gan tūrisma jomas kolēģu atsauksmes, ka Preiļos ir iespēja pavadīt visu dienu un vēl vairāk, jo ir daudz interesantu tūrisma piedāvājumu.
Jāatzīst, daudzi uzņēmēji tūrisma statistiku sniedz nelabprāt, nesaprotot, ka šī informācija tikai apkopotā veidā tālāk tiek nosūtīta kopīgas Latgales reģiona tūrisma statistikas apkopošanai. Iegūtā apkopotā informācija ir par pamatu arī dažādu ar tūrisma uzņēmējdarbības vidi uzlabojošu projektu īstenošanai.
2019. gads iezīmējās ar jauna, inovatīva un mūsdienīgi domājoša tūrisma uzņēmuma atklāšanu, kas veicināja interesi ne vien par pašu uzņēmumu, bet par pilsētu un novadu kopumā. Moto & Metal NESTER CUSTOM mākslas galerija tika atvērta maija sākumā, bet viņu darbs pie galerijas izveidošanas un popularizēšanas aizsākās jau vairākus gadus iepriekš. 2019. gada sākumā šis, toreiz vēl neatklātais uzņēmums, sevi veiksmīgi pieteica un iepazīstināja starptautiskajā tūrisma izstādē “Balttour 2019”, līdz atvēršanas laikam mērķtiecīgi strādāja gan interneta vidē, gan ar savas jomas pārzinātājiem. Galerijas autori, būdami atvērti visam jaunajam un radošajam, iekaroja tūrisma industrijas interesi jau pirms atklāšanas, tādēļ nepārsteidza fakts, ka visas plānotās tūrisma žurnālistu un tūroperatoru vizītes pa Viduslatgali tika iepazīstinātas ar šo objektu klātienē. Gan publikācijas, gan klientu atsauksmes bija ar pārsteiguma momentu – cerētais pārspējis pieredzēto. Lai gan objekts ir jauns un noteikti šogad turpināsies pastiprināta interese par to, radošie saimnieki cītīgi gatavojas jaunajai tūrisma sezonai – šogad tiks piedāvātas neparastas meistarklases. Pozitīvi vērtējama sadarbība arī ar TIC – vienmēr atsaucīgi, apmeklē Latvijas mēroga tūrisma jomas pasākumus un izmanto iespēju apgūt ko jaunu par tūrisma tendencēm Latvijā un pasaulē. Šī tūrisma uzņēmums darbības pieeju var likt kā piemēru ne vien citiem Preiļu novada tūrisma uzņēmējiem, bet pat plašākā mērogā. Jāteic, ar katra jauna uzņēmuma atklāšanu sasparojas jau esošie – tiek uzlabots esošais piedāvājums un tā kvalitāte, vairāk piestrādāts pie mārketinga aktivitātēm, tādēļ droši var apgalvot, ka ieguvēji ir ne vien jaunais objekts, kam primāri tiek pievērsta tūristu uzmanība, bet arī citi novada objekti.
2019. gada sākumā TIC nosvinēja savas pastāvēšanas 20 gadu jubileju. Esam viens no vecākajiem TICiem ne vien Latgalē, bet Latvijā. Šo gadu laikā TIC darbības formāts mainījies līdz ar tehnoloģiju attīstību, un šobrīd mūsdienīgs TIC ir kā digitālā mārketinga instruments. Neapšaubāmi, vēl arvien izdodam arī drukātos iespiedmateriālus, bukletus, lai arī to loma darbā ar tūristiem samazinājusies pa šiem 20 gadiem ļoti būtiski. Iespiedmateriāli ļoti noder darbam starptautiskās tūrisma izstādēs, un mūsdienās vairāk kalpo kā palīgs internetvides popularizēšanai, kur jābūt visai jaunākajai informācijai. Sekojot līdzi laikam, pirms vairākiem gadiem TIC izveidojis lapu sociālajā tīklā Facebook (meklē @preilutic) un pagājušā gada nogalē arī Instagram (meklē @visitpreili ). Instagram lietotājus, publicējot skaistus Preiļu novada foto, aicināsim palīdzību lapas veidošanā, ietagojot #visitpreili un atsauci uz @visitpreili, tādējādi jūsu foto ieraudzīs arī citi Instagram lietotāji un popularizēsiet atpūtu Preiļos.
2020. gada sezonā TIC piedalīsies starptautiskās tūrisma izstādēs Utrehtā (Nīderlande), Viļņa (Lietuva) un no 31.janvāra līdz 2.februārim izstādē “Balttour 2020” Rīgā; aprīļa beigās Tūrisma informācijas tirgū Kuldīgā. Šogad TIC turpinās LAT RUS pārrobežu sadarbības projekta “630 Versts of Feelings” īstenošanu, kā rezultātā Preiļos aprīļa beigās tiks organizēts seminārs – meistarklase projektaā iesaistīto piļu un muižu pārstāvjiem par sajūtu radīšanu tūrismā; Preiļu parkā tiks uzstādīts skaņu soliņš un iegādāti trīs 19.gs.pietuvināti tērpi.
Tāpat turpināsies darbs pie reģionālā velomaršruta Nr.37 “Latgales zelta vidusceļš” marķēšanas, dalība kopīgu pasākumu veidošanā ar citām pašvaldības iestādēm, darbs pie tūrisma portāla www.visitpreili.lv pilnveidošanas un citu radošu ideju īstenošanas.
Lai radošs un veiksmīgs gads gan tūrisma uzņēmējiem, gan ikvienam no mums – ceļotājiem!
Informāciju sagatavoja:
Iveta Šņepste
Preiļu novada TIC vadītāja