ERASMUS+ starptautiskais projekts “The Suny Side up” (“Ar saulaino pusi augšup”) Kiprā

17.03.2018.

ERASMUS+ starptautiskais projekts “The Suny Side up” (“Ar saulaino pusi augšup”) Kiprā

No 17. marta līdz 22. martam Pelēču pamatskolas 4 skolnieces un 3 skolotājas bija Kiprā ERASMUS+ projekta “The Suny Side up” (“Ar saulaino pusi augšup”) programmā.

Dienas Kiprā bija piepildītas un labi saplānotas. Svētdien bija ekskursija uz seno romiešu templi un amfiteātri Kurionā. Pēc tam bija iespēja pabradāt (diena nebija tik karsta, lai peldētos) Vidusjūrā. Pēc Latvijas mīnus 10 grādiem Kipras plus 20 un 30 bija patīkams pārsteigums, arī tik senas un vēsturiskas celtnes mēs nebijām redzējušas. Vakarā pastaiga pa Limasolu – otru lielāko Kipras pilsētu. Ielas malās aug palmas, citronkoki un apelsīnkoki. Tā i gribas pastiept roku un noplūkt kādu augli.

Pirmdiena. Ekskursija uz ciematu, kur neliels rožu pārstrādes uzņēmums, kur destilēti rožu ziedi tiek izmantoti gan kosmētikā, gan pārtikā, gan sveču izgatavošanā. Gan krēmi, gan marmelāde tiešām smaržo un garšo pēc rozēm. Redzējām arī saldumu, ko ražo no vīnogām, ražošanas procesu.

Pēcpusdienā braucām uz Kipras galvaspilsētu Nikosiju. Ceļš vijās pa Trooda kalniem. Ceļa malās zied dzeltenas mimozas, aug agaves un kaktusi. Augu valsts diezgan nabadzīga, pagaidām zāle vēl zaļa, bet maijā tā sažūs un kļūs pelēcīgi brūna. Ceļā redzējām arī to Kipras daļu, ko okupēja Turcija.

Otrdiena. Tikšanās un darbošanās skolā. Diena sākas ar svinīgu un oficiālu ciemiņu sagaidīšanu, kad tika ienesti projekta dalībvalstu un ES karogi, piedalījās Kultūras ministrs, valstu konsuli un vēstnieki. Nelielā koncertā dejoja tradicionālās Kipras dejas. Pēc tam ciemiņiem tika rādīta siltumnīca ar dažādām puķēm, zemenēm, salātiem.

Vēl viens interesants Kipras skolēnu eksperiments – kartupeļu audzēšana mašīnu riepās. 3 mēnešu laikā izauguši kartupeļi, tie gan vēl “turas” pie lakstiem.

Tā kā mēs Kiprā bijām laikā, kad diena un nakts ir vienāda garuma, tad nodarbībās skolas pagalmā tika mērīti ēnu garumi un leņķi, veikti aprēķini, lai pareizi izgatavotu saules pulksteni. Mums tika rādītas arī skolēnu gatavoto mašīnīšu, ko darbina saules baterijas, sacensības. Tika veikti vairāki braucieni.

Pēcpusdienā bija ekskursija pa Nikosijas centru, un mēs aizgājām pie Kipras un Turcijas robežas un robežpunkta. Mums pastāsta, ka turki kipriešus izdzina no mājām, un kipriešiem bija jāsāk dzīve no jauna, no nekā, lai arī valsts palīdzējusi, cik spējusi.

Trešdiena. Darba diena sākās ar Kipras skolēnu, skolotāju un darbinieku iepazīstināšanu ar Latviju, Slovēniju, Norvēģiju un Spāniju, pastāstot un parādot, ko ražo, kā dzīvo cilvēki, kādi suvenīri sagatavoti. Katras valsts pārstāvji skolas iekšpagalmā klāja un noformēja savu galdiņu. Mums līdzi Latvijas prezentēšanai bija paņemtas “Laimas” konfektes, “Liepkalnu” cepumi, “Čedera” siers un meiteņu gatavotās rokassprādzes. Mūsu galdiņa produkcija bija ļoti pieprasīta, ātri tika notiesāti saldumi un siers, par suvenīriem paņemtas rokassprādzes.

Vēlāk norisinājās tikšanās ar direktori un ‘paldies’ teikšana par projekta dalībvalstu skolēnu un skolotāju uzņemšanu skolā, pēc tam – interesantas darbnīcas skolēniem.

Pirmkārt, tā ir tradicionālo Kipras pīrāgu ar biezpienu, sieru un sēklām cepšana. Kipras skolēni palīdzēja, paskaidroja, pavāres tikai nedaudz pieskatīja cepeškrāsnis. Darbojoties kopā 5 valstu skolēniem, sanāca ļoti garšīgi pīrādziņi.

Otrajā darbnīcā tika izgatavoti saules pulksteņi. Tas bija iepriekšējās dienas nodarbības turpinājums. Katrs skolēns ar Kipras skolēnu palīdzību tika pie precīza saules pulksteņa. Tika izmantoti vakardienas mērījumi un aprēķini, tad izliektas pamatnes, salīmēts viss nepieciešamais saules pulkstenim. Nedaudz izklaidējošā un muzikālā darbnīcā Kipras skolēni mācīja tradicionālās dejas, kurā labprāt un ar interesi iesaistījās visi projekta dalībnieki, daži veidoja ierakstus, lai aizvestu mājās un iemācītu saviem skolasbiedriem.

Kad bijām nedaudz izklaidējušies, skolēni rādīja sagatavotās prezentācijas ar stāstījumu un video par valsti, uzdeva jautājumus, novērtēja atbildes, atbildēja uz jautājumiem par savu valsti.

Pēcpusdienā atkal pabijām ekskursijā pa Nikosijas “pirmsākumiem” ar muzeja un klostera ēku apskati. Muzejā redzējām eksponātus (spoguļus, pulksteņus, seno grieķu traukus, istabu iekārtojumu u.c.) no dažādiem laikiem. Un atkal redzējām turku okupēto Kipras daļu, kas lika mums padomāt par savas valsts neatkarību.

Vakarā skolēni devās uz boulingu, bet skolotāji uz atvadu vakariņām pie projekta koordinatores skolotājas Donas. Sarunas šķetinājās gan par paveikto šajā projektā, gan par plāniem, iecerēm un nākamajiem projektiem. Naktī devāmies uz Larnakas lidostu, lai no rīta ielidotu Viļņā un dotos uz mājām.

Brauciens uz Kipru deva iespēju komunicēt ar citu valstu skolēniem angļu valodā, papildināja skolēnu zināšanas ģeogrāfijā, bioloģijā, vēsturē, dabaszinībās, fizikā. Tas ļāva mainīt gadalaikus: no ziemas uz vasaru un atpakaļ – ziemā.

Paldies skolotājai Jolantai Macenko par iesaistīšanos projektā un iespēju aizlidot uz Kipru, iepazīt šīs valsts vēsturi, kultūru, izglītības sistēmu, skolu un skolēnus, salīdzināt Kipras skolu ar Latvijas skolu.

Marija Zīmele,
Pelēču pamatskolas skolotāja, projekta dalībniece

Pēdējās izmaiņas: 17.03.2018.