Starptautiskā skolotāju tikšanās Norvēģijā

17.05.2017.

Pateicoties Erasmus+ programmas atbalstam apstiprinātā projekta “The Sunny Side Up” ietvaros  Pelēču pamatskolas kolektīvam bija tas gods šo mācību gadu noslēgt ar starptautisku skolotāju tikšanos Eiropas bagātākajā valstī Norvēģijā, uz kurieni devās 2  skolotājas – Jolanta Macenko un Marija Zīmele. Tikšanās notika no 17. maija līdz 21. maijam un bija saturiski piepildīta un vērtīga.

Pirmajā dienā visu 4 dalībvalstu skolotāji pēc brauciena ar motorlaivu pa gleznainu fjordu apvidu tika viesmīlīgi sagaidīti Rozendāles ciematā tieši valsts svētku dienā. 17. maijā Norvēģijā ir Neatkarības diena, skolā mācības nenotika, bet pulcējās skolēni, skolotāji un vecāki, lai svinētu svētkus. Tika organizēts svinīgs gājiens orķestra pavadībā ar karogiem un karodziņiem pa ciema ielām. Mums bija tas gods piedalīties parādē, kā arī iepazīties ar norvēģu tautiskajiem tērpiem, kas bija mugurā gan lieliem, gan pavisam maziem norvēģiem. Norvēģi ir lieli savas valsts patrioti un ar lepnumu mūs iepazīstināja ar valsts svētku svinēšanas tradīcijām, kas sevī ietver arī pulcēšanos ciemata sirdī, t.i., skolas pagalmā, kurā svinības noritēja pilnā sparā ar svinīgām runām, dziesmām, aktīvu atpūtu, mājās cepto kūku pārdošanu, kā arī ar draudzīgām sarunām dienas garumā. Pēc kopējās atmosfēras bija skaidri redzams, ka norvēģi ar savu valstisko identitāti ļoti lepojas.

Otrā diena sākās ar Omvikdalenas pamatskolas bērnu koncertu, kā arī ar skolas direktora prezentāciju par Norvēģiju. Omvikdalenas pamatskolā ir 7 klases, kurās mācās ~ 80 skolēni. Skolā strādā tikai 8 skolotāji, kuri katrs pasniedz vairākus mācību priekšmetus. Piemēram, direktors papildus saviem tiešajiem vadītāja pienākumiem arī pasniedz angļu valodu. Uzskatām, ka mazs skolotāju un skolēnu kolektīvs rada mājīgāku atmosfēru un lielāku saliedētību, kā dēļ skolā sajutāmies kā lielā ģimenē.  

Ceturtdien bija visaktīvākā darbošanās. Darbs tika organizēts 2 grupās, katras valsts koordinatori apsprieda jautājumus par sauli, saules zīmēm, saules ietekmi uz cilvēkiem mūsdienās un senatnē. Jolanta stāstīja par latviešiem un baltiem, par saules nozīmi viņu dzīvē.

Otrajā grupā strādāja skolotāji no Kipras, Latvijas, Norvēģijas, Slovēnijas un Spānijas. Viņi stāstīja un rādīja prezentācijas par ierīkoto Saules pulksteni vai plānu, kā to ierīkos pie savas skolas. Spānijas skolā saules pulkstenis jau gatavs, Kiprā pavasara saulstāvjos skolēni mērīja ēnas garumu, saules pulkstenis tapšanas stadijā. Marija stāstīja par plānu pie Pelēču pamatskolas ierīkot ziedu saules pulksteni ar saulespuķi centrā, bet samtenēm pusaplī kā stundu atzīmes.

Otrs jautājums, ko pārrunāja skolotāji, bija siltumnīcas ierīkošana pie skolas. Mēs stāstījām un rādījām prezentāciju par savu siltumnīcu, tajā augošajiem tomātiem un zemenēm, par saules paneļu gatavošanu un izmantošanu.

Pēc tam devāmies apskatīt Norvēģijas Omvikdalenas skolas siltumnīcu. Tur mēs redzējām automātisku laistīšanas un apsildīšanas sistēmu. Siltumnīca neliela, aprīkojumu lielākoties ziedojuši skolēnu vecāki, bet kopā salicis, visu savienojis un ierīkojis puisis no Latvijas, kurš sīkāk arī stāstīja par siltumnīcas iekārtošanu. Iestādītajām zemenēm jau lielas ogas, dažas jau sākušas sārtoties. Siltumnīcā auga arī tomāti un paprika, jau ar lieliem bumbuļiem, un piparmētras, kas būs nepieciešamas destilēšanai. Apskatot projektam paredzēto siltumnīcu, kas tapusi ar vecāku atbalstu, iepazināmies ar norvēģu komūnas tipa domāšanu un pat dzīvesveidu. Norvēģi dzīvo ar tādu domu – ja tev ir nepieciešama palīdzība, viss ciems pie tevis ieradīsies, lai sniegtu palīdzīgu roku. Tādā veidā skolai audzēkņu vecāki ir sagādājuši siltumnīcu ar sarežģītu apsildīšanas sistēmu. Katrs no vecākiem ir pielicis savu roku, zināšanas un finansiālu ieguldījumu, lai projektu veiksmīgi īstenotu. Lielu darbu ir ieguldījis arī latvietis, kurš pirms neilga laika ir uz šejieni pārvācies un ir ļoti apmierināts ar dzīvi šajā valstī un labprāt palīdz skolai, kad nepieciešams.

Arī 19. maijā turpinājās darbs, tika risināti jautājumi par siltumnīcām un saules pulksteņiem, plānots darbs septembrī Spānijā par augu destilēšanu.

 Trešajā dienā turpinājās aktīvs darbs grupās, pēc kura bija iespēja doties pārgājienā pa skaistākajām ciemata vietām. Daba ir pārsteidzoši skaista un pievilcīga gan cilvēka neskartajās kalnu nogāzēs, gan arī Baronietes muižā ar krāšņiem apstādījumiem. Ar sajūsmu apskatījām straujās kalnu upītes, kāpām stāvā kalnā, uzzinājām jaunus faktus par norvēģu lauksaimniecības īpatnībām, kā arī tikām viesmīlīgi pacienāti ar tradicionālajiem ēdieniem Norvēģijā gan pie skolotājas Benediktes, gan Inas, tika speciāli mums noorganizēts džeza grupas koncerts, kā arī tikšanās namiņā kalnos.

Pēdējo dienu pavadījām Bergenas pilsētā, izbaudot gan gleznainus pilsētas skatus, gan arī kāpjot augstākajā virsotnē, no kuras visa pilsēta paveras kā uz delnas.

Kopumā, izvērtējot paveikto, ieguvumu ir daudz. Pirmkārt, esam ļoti pateicīgi norvēģu skolotājiem par perfekti noorganizētu tikšanos nepilnas nedēļas garumā. Pateicoties projektam, skolotājiem tika dota iespēja  pārbaudīt savas zināšanas, valodu prasmes, organizēšanas spējas. Mēs priecājāmies par iespēju prezentēt savu skolu, pagastu, novadu, valsti, kā arī iepazīt Norvēģijas nacionālās īpatnības. Uzskatām, ka dalība Erasmus projektā palīdz apzināties un novērtēt savas prasmes, zināšanas un kompetences, kā arī gūt iedvesmu un iedrošinājumu aktīvai dalībai starptautiskos projektos. Pēc šīs spraigās nedēļas esam atklājuši, ka arī mazas lauku skolas ir līdzvērtīgi partneri starptautiskos projektus un ka spējam būt par iedvesmu un paraugu arī lielākām Eiropas skolām. Esam pagodināti par iespēju piedalīties Erasmus stratēģisko partnerību projektā. Uzskatām, ka tā ir vienreizēja iespēja parādīt sevi Eiropai, kā arī apmainīties ar dažādu skolu pieredzi, paplašināt apvāršņus un pieņemt jaunus izaicinājumus.

Projekts tapis ar ES Erasmus+ programmas atbalstu.

Jolanta Macenko

Pēdējās izmaiņas: 23.10.2018.