“Preiļu Brīvās skolas” skolotāji apmeklē Somijas skolas

15.03.2016.

Vienkārši interesanti

No 1.- 5. februārim sadarbībā ar NordPlus Junior bija iespēja paviesoties vairākās skolās Somijā, precīzāk, Jivaskulas tuvumā. Projektu rakstīja un uz Somijas “meža-vides skolām” brauca Preiļu Brīvās skolas skolotājas Liene un Dana, pieaicinot domubiedrus no Utenas (Lietuva).

Pateicoties sniega “stabilitātei”, slēpes un slidas ir katra bērna ikdiena Somijas skolā. Jau pirmajā dienā mūsu “Baltijas valstu kompānija” tika uzlikta uz “sniega kurpēm”(sniega raķetēm) un visa diena tika pavadīta mežā kopā ar 1.-4. klases bērniem. Dienas garumā tika izrunāts gan par meža zvēriem, gan pēdām sniegā, notika krāsu jaukšana un zīmēšana sniegā, ar lupām pētītas sniegpārslas. Un, protams, pa vidu spēles, rotaļas un aktivitātes, skaļi bērnu smiekli, skriešana, ķeršana, pliki kakli un viegli krītošas cepures. Sniegs tika nogaršots praktiski ik uz soļa. Jā, somi ar sniegu ir uz “tu”.

Gan lielās, gan mazās skolās pārsteidza skolas vide – mājīga, omulīga, silta un viesmīlīga. Bērni un skolotāji (arī personāls) pārvietojas zeķēs vai ērtās mājas čībiņās. Visapkārt vienkāršība, nesamākslotība, dabiskums. Dienas sadalījums ir sekojošs – 40 minūtes stunda, 15 minūtes starpbrīdis, kurā skola ir tukša. Pagalmā notiek futbola spēles, pikošanās, mazāku vai lielāku “kalniņu” iekarošana. Visapkārt daudz jautrības un sārtu vaigu.

Izrādās, ārā var ne tikai pikoties un celt sniegavīrus, bet ļoti labi apgūt ciparus, burtus, krāsas, putnu un zvēru nosaukumus. Jā, var vienkārši iziet pastaigā, bet var pastaigas laikā integrēt dabas zinības, fiziku, mūziku, sportu, matemātiku utt. Un viss tā dabiski un pietuvināti dzīvei.

Skolās ļoti daudz tiek mācītas sociālās iemaņas un prasmes, bērni ir ļoti draudzīgi viens pret otru, atbalsta, uzmundrina, palīdz, arī aizrāda. Klasēs darbs ir veidots nevis “pa vienam vai divatā”, bet grupās pa 4 – 5.  Mani pārsteidza skolotāju lielā uzticēšanās bērniem, savstarpējā cieņa un vienlīdzība. Ja nepieciešams, skolotājs var apsēsties uz grīdas blakus skolēniem, kuri spēlē spēli ar matemātiskām darbībām, un palīdzēt ar padomu.

Radās sajūta, ka viss ir izdomāts pēc iespējas loģiskāk, vienkāršāk un ekonomiskāk. Piemēram, uz vairākām skolām noteiktā apdzīvotā vietā ir viens direktors, un visas skolas vairāk darbojas kā kopiena, kura dalās ar resursiem un informāciju. Sistēma ir vienota, tādā veidā izskaužot konkurenci un “cīņu” par skolēniem, kā arī inovatīvu un dārgu tehnisko līdzekļu iegādi katrā skolā atsevišķi. Tāpēc visās skolās tiek nodrošināta vienlīdz kvalitatīva izglītība. Jo pats galvenais, lai bērnam skola atrastos pēc iespējas tuvāk mājām. 

Ēdnīcās ir tikai viena veida sātīgs, garšīgs un sabalansēts ēdiens, kuru katrs bērns ieliek tik, cik apēdīs (ar iespēju papildināt porciju).

Skolotājs – tā ir prestiža profesija, atlase ir milzīga, un tikai paši labākie Somijā var kļūt par skolotājiem. Darba samaksa tiek palielināta par stāžu – katrus 5 gadus, un skolotāji ir pašmotivēti izglītoties un dalīties ar zināšanām un pieredzi.

Protams, jāpiemin arī lielā uzticēšanās no valsts puses, jo skolotāja darba pienākumos neietilpst regulāri dokumentu kalni, bērnu sagatavošana diagnosticējošajiem darbiem un neskaitāmiem testiem, bet gan skolēnu ievirzīšana dzīvē.

Interesants ir fakts, ka Somijā, kura ar saviem augstajiem izglītības reitingiem ir novērtēta pasaules mērogā, ar šī gada 1.augustu notiks izglītības reforma!

Pēc Somijas radās sajūta, ka ne vienmēr, lai kaut ko izdarītu, ir nepieciešama nauda. Vajag GRIBĒT darīt.

Sāksim ar sevi!

 

Liene Vilcāne,
skolotāja palīgs Preiļu Brīvajā skolā

 

 

Pēdējās izmaiņas: 23.10.2018.