Eksperts: lobisma likums Latvijā nav dzīvotspējīgs!

19.04.2012.


MK Pārresoru koordinācijas centra vadītājs Mārtiņš Krieviņš uzskata, ka šobrīd KNAB izstrādātais Lobisma likums nebūs dzīvotspējīgs. Un faktiski, kā uzskata eksperts, šāds likums nav vajadzīgs.


Izpētot veidus, kā veikta politikas analīze un politikas veidošanas process šai koncepcijai un salīdzinot rezultātus ar citu valstu pieredzi, M. Krieviņš secinājis, ka speciāla lobisma likuma izstrāde būtu bezjēdzīga. Eksperts pārmet KNAB, ka nav notikušas konsultācijas ar industrijas pārstāvjiem.


M. Krieviņš: “Latvijai šādu likumu nevajag, kas bija skaidrs jau 2008. gadā, kad tika apstiprināta pirmā koncepcija par lobēšanu. Toreiz darba grupa vienojās nevirzīt šādu risinājumu uz valdību kā atbalstāmu. Savukārt, runājot par procesu, kādā veidā tapa šī koncepcija, tas diemžēl neatbilst tam, ko mēs saucam par labu politikas veidošanas praksi, jo konsultācijas ar industriju nav notikušas. Kā arī KNAB pēc būtības nav veicis ietekmes analīzi tiem risinājumiem, ko viņi piedāvāja valdībai. Valdība kā risinājumu ir izvēlējusies likumu par lobēšanu, bet man ir bažas, ka šis lēmums tika pieņemts tāpēc, ka valdībai netika piedāvāts izvērtējums, kādi ir iespējamie riski un kāda ir ārvalstu pieredze. Pa šo laiku Polijā ir parādījies likums, kurš tiek ļoti kritizēts, Ungārijā 2006. gadā pieņēma likumu un jau 2011. gadā to atcēla, Lietuva ar savu likumu netiek galā. Katrā ziņā es uzskatu, ka šis ietekmes mērījums ir bijis nekāds, lai pieņemtu tik radikālu lēmumu.”


Interviju ar Mārtiņu Krieviņu lasiet: http://www.7guru.lv/lasamgabali/lobisma-likums-nav-vajadzigs


Sabiedrisko attiecību nozares pārstāvji – likums nedrīkst būt despotisks un nozari ierobežojošs


SIA Hill and Knowlton Latvia” vadītājs Ralfs Vīlands uzskata, ka lobisma likuma esamība vai neesamība nav būtiskākais. Svarīgi esot radīt jaunu lobisma kultūru Latvijā un skaidri nodalīt lobismu no ietekmes pirkšanas.


Ja tomēr ir likums, būtiski, lai tas nav despotisks un ekonomisko attīstību bremzējošs. Sakarīga un vienkārša likuma ideja principā man šķiet simpātiska tādēļ, ka tas var kalpot par jaunas nozares veidošanu. Atklātu, uz argumentāciju un interešu harmonizēšanu balstītas lobēšanas manifestu un iespēju nozarei sevi pieteikt. Radīt priekšstatu potenciālajiem klientiem par piedāvājumu. Protams, jāparedz nopietna loma arī nozares pašregulācijai. Visvairāk mani uztrauc tas, ka, neko nedarot, šī nozare tiks asociēta gan ar godīgu, gan atklātu argumentāciju, gan visādām „zemgalda” izdarībām, kas manā skatījumā nav lobēšana. Tas rada nepareizu priekšstatu klientiem un sabiedrībai.”


Savukārt SIA “Repute” vadītāja Iveta Antonišķe uzsver, ka šobrīd viens no galvenajiem soļiem likuma izstrādē ir dialoga uzsākšana ar pašu nozari, jo līdz šim nozare vispār nav iesaistījusies tā izstrādē. “Es ļoti ceru, ka tiklīdz KNAB būs izstrādājis savu likuma projektu, šāds dialogs tiks uzsākts, taču man liekas, ka vajadzība pēc šīs sarunas ir bijusi jau daudz agrāk. Un dialoga neesamība, pirmkārt, ir arī pašas nozares vaina, jo šķiet tā pati nav izrādījusi interesi un vēlmi šo dialogu uzsākt. Vēl būtiski ir skaidrot sabiedrībai, kas ir lobisms, lai maksimāli zustu stereotips par lobismu kā korupcijas izpausmi. Likums kā tāds, ja tiks pieņemts, savu dzīvotspēju pierādīs dzīvē. Pats svarīgākais, lai šis likums netiktu izstrādāts ar domu cīnīties pret lobisma nozari kā tādu vai maksimāli ierobežot to.”


 


Par “7guru.lv”
www.7guru.lv ir pirmais un šobrīd vienīgais mārketinga komunikācijas un sabiedrisko attiecību vortāls Latvijā, kas izveidots 2007.gadā. Savu piecu darbības gadu laikā vortāls ir sasniedzis ievērojamus rezultātus – dienu dienā mājas lapu apmeklē vairāk kā 70% Latvijas sabiedrisko attiecību profesionāļu no aģentūrām, valsts pārvaldes un uzņēmumiem, reklāmas speciālisti, mārketinga sfēras pārstāvji, studenti, mācībspēki un žurnālisti.


 

Pēdējās izmaiņas: 09.11.2018.