Latvijas iedzīvotāji šovasar dod priekšroku iekšzemes un tuvāko valstu apceļošanai. Ceļotāji arvien vairāk pievērš uzmanību savām patērētāja tiesībām

03.09.2009.

Ceļojuma komplekts


Sanita tūrisma aģentūrā ir iegādājusies ceļojumu uz Kanāriju salām. Taču, ierodoties viesnīcā, atklājas, ka pretēji solītajiem 300 m no viesnīcas līdz pludmalei, viņai jāmēro vairāk nekā 3 km garš ceļš cauri bieziem brikšņiem. Kā Sanitai rīkoties, lai izbaudītu atpūtu tieši tā, kā tas bija sākotnēji iecerēts?


Kas ir ceļojuma komplekts jeb komplekss tūrisma pakalpojums?


Komplekss tūrisma pakalpojums ir ceļojuma komplekts, kas sastāv no vismaz divu tūrisma pakalpojumu apvienojuma (piemēram, lidojums un izmitināšana viesnīcā), kurus par vienu kopīgu cenu piedāvā tūroperators vai tūrisma aģentūra un kuri ietver izmitināšanu vai ilgst ne mazāk kā 24 stundas.


Kam jāpievērš uzmanība, iegādājoties ceļojuma komplektu?


Pirms iegādājies ceļojumu, noskaidro visu par:
• pasu un vīzu režīmu valstīs, uz kurām vēlies ceļot
• medicīniskajām formalitātēm
• izdevumiem, kas rodas, ja Tu atsakies no pakalpojuma pirms plānotā ceļojuma


Svarīgi! Pievērs uzmanību tam:
• vai ceļojuma maršruts, laiks, izmitināšanas vieta, transporta līdzeklis, ekskursijas un citi sniedzamie pakalpojumi līgumā vai pakalpojuma aprakstā ir pietiekami detalizēti norādīti
• kādi pakalpojumi ir iekļauti cenā un kādi papildu maksājumi Tev ir vēl jāveic (piemēram, ieejas maksa muzejos)
• vai Tev ir zināms, kā sazināties ar pakalpojuma sniedzēju vai tā pārstāvi ārkārtas gadījumos


Vai tūroperators vai tūrisma aģentūra drīkst paaugstināt cenu?


Cenu drīkst mainīt tikai:
• ja mainās izmaksas, kas saistītas ar transportlīdzekļa izmantošanu (piemēram, degvielas cena)
• ja mainās nodevas, nodokļi vai līdzīgi maksājumi, ko iekasē par noteiktiem pakalpojumiem (piemēram, lidostas nodevas)
• ja mainās valūtas kurss, kas noteikts attiecīgajam pakalpojumam


Kā rīkoties, ja tūrisma aģentūra palielina cenu vai veic izmaiņas pēdējā brīdī?


Cena var tikt palielināta tikai tādā gadījumā, ja Tavā līgumā ir skaidri noteikts, ka cenas palielinājums ir iespējams, kā arī norādīts, kādā veidā tiks aprēķināta jaunā cena.


Tu vari atteikties no ceļojuma komplekta, nemaksājot sodu, ja ceļojuma komplektā ieviestas būtiskas izmaiņas  kā, piemēram, vairakkārt paaugstināta cena. 


Jebkurā gadījumā cenu nedrīkst paaugstināt vēlāk kā 20 dienas pirms ceļojuma.


Kā man rīkoties, ja nesaņemu viesnīcu vai ekskursiju, kas paredzēta ceļojuma komplektā?


Tev ir tiesības pieprasīt alternatīvu viesnīcu vai ekskursiju bez papildu samaksas. Ja alternatīvā viesnīca ir lētāka par sākotnēji piedāvāto, Tu vari pieprasīt atmaksāt cenu starpību. Ja ekskursija tiek atcelta, Tu vari saņemt kompensāciju no tūrisma aģentūras par nesaņemto pakalpojumu.


Svarīgi! Ja Tu pats/pati nevari doties ceļojumā, Tu vari savu ceļojuma rezervāciju atdot citai personai, bet Tev ir laicīgi jāinformē par to tūrisma aģentūra.


Atceries!
• Tev ir tiesības saņemt visus pakalpojumus, kas ir solīti ceļojuma komplektā.
• Saglabā līdz ceļojuma beigām visus maksājumu apliecinošos dokumentus un biļetes!
• Ja kāds no solītajiem pakalpojumiem netiek sniegts, nekavējoties informē par to tūrisma aģentūras pārstāvi!


Šis materiāls sniedz īsu pārskatu par Tavām tiesībām. Plašāka informācija ir pieejama Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (www.ptac.gov.lv) un Eiropas Patērētāju informēšanas centrā (www.ecclatvia.lv).


Uzzini vairāk par savām patērētāja tiesībām Eiropas Savienībā:  www.pateretajiem.lv


Latvijas iedzīvotāji šovasar dod priekšroku iekšzemes un tuvāko valstu apceļošanai
Ceļotāji arvien vairāk pievērš uzmanību savām patērētāja tiesībām


Samazinoties iedzīvotāju tēriņiem, mazāk naudas tiek atvēlēts arī ceļošanai, taču Latvijas Tūrisma Aģentu Asociācijas (ALTA) pēdējie novērojumi liecina, ka Latvijas iedzīvotāji nebūt nav pilnībā atteikušies no ceļojumiem – tālākus galamērķus šovasar nomainījusi Latvijas, Baltijas un tuvāko Skandināvijas valstu apceļošana.


Lai informētu iedzīvotājus par viņu tiesībām ceļojot, Eiropas Savienības informatīvajā kampaņā par patērētāju tiesībām „Runā Droši! Tās ir Tavas patērētāja tiesības Eiropas Savienībā!” ar šodienu iesaistās arī tūrisma nozare. Latvijas Tūrisma Aģentu Asociācija (ALTA), kurā darbojas Latvijas lielākās tūrisma aģentūras, iesaistoties kampaņā, apņemas aktīvi informēt savus klientus par viņu tiesībām ceļojot.


Ekonomiskā situācija ir atstājusi zināmu ietekmi uz pieprasījumu, krīze ir piespiedusi cilvēkus mainīt savus ieradumus un meklēt iespējas, kā ceļot ekonomiskāk, izvēloties izdevīgākos ceļojumu piedāvājumus un pārdomāti plānojot savu atpūtu. Šobrīd modē atkal atgriežas ceļojumi ar autobusiem, kā arī kompleksie ceļojumi uz tādām zemēm, kā Turcija, Grieķija un Kanāriju salas. Saskaņā ar ALTA biedru veikto aptauju, sezonas sākumā ceļojumu uz tālākām zemēm bija plānojuši 23% aptaujāto (salīdzinājumā ar 40% pērn).


Kampaņas „Runā droši!” pārstāve Sanita Gertmane norāda, ka izvēloties komplekso tūrisma pakalpojumu, ceļotājam jāpievērš uzmanība tam, cik skaidri un detalizēti kompleksā tūrisma pakalpojuma līgumā ir raksturots pakalpojums, ko patērētājs saņems. Piemēram, ja ekskursija ir ar autobusu, tad būtu jānorāda, kāds komforta līmenis un labierīcības autobusā tiks nodrošinātas, nevis tikai „komfortabls autobuss”. Piemēram, ja patērētājam solīts viesnīcas numurs ar skatu uz jūru, vai par to tiek papildus piemaksāts, tam noteikti ir jāatspoguļojas arī līgumā. Tāpat ir jāpievērš uzmanība, kādi pakalpojumi jau ir iekļauti cenā un kādi papildu maksājumi vēl var būt nepieciešami. „Ja plānotā ekskursija tiek atcelta vai klients nesaņem to viesnīcu, kas paredzēta ceļojumu komplektā, patērētājam un pakalpojuma sniedzēja jāvienojas par veidu, kā šis trūkums tiks atlīdzināts,”  norāda S.Gertmane.


Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) šogad ir saņēmis 25 sūdzības par kompleksajiem tūrisma pakalpojumiem. Salīdzinot ar 2007. un 2008.gadu, tas ir aptuveni par 30% mazāk.


“Pirmkārt, jau tas skaidrojams ar nozares aktivitātes kritumu, līdz ar to ievērojami mazāk iedzīvotāju šādus pakalpojumus vispār iegādājas. Jāteic arī, ka sūdzību skaita samazināšanās, iespējams, būtu skaidrojama gan ar to, ka tūrisma pakalpojumu sniedzēji pēdējā laikā vairāk rūpējas par pakalpojuma kvalitāti un klienta komfortu, gan arī to, ka nozarē ir notikusi pašattīrīšanās, izslēdzot nekvalitatīvāku pakalpojumu sniedzējus, kam šajos ekonomiskajos apstākļos ir vēl grūtāk darboties, jo pircēji daudz rūpīgāk izvēlas ceļojumus un to sniedzējus,” norāda PTAC direktore Baiba Vītoliņa.


ALTA prezidente Kitija Gitendorfa  uzsver : „Kampaņas mērķis – izglītot patērētāju – mums, tūrisma kompānijām ir tikpat svarīgs kā pašiem patērētājiem, jo bieži vien ceļotāji nav līdz galam iedziļinājušies savās tiesībās un pienākumos. Abpusēja sapratne mazina spriedzi un tikai padara ceļojumu patīkamāku,” uzskata  K.Gitendorfa.


Viņa arī norāda, ka tuvākajā nākotnē īpaša uzmanība būtu jāpievērš tam, kā patērētāju tiesības ievērot on-line portālos, kur informācija ir mainīga un patērētājs bieži vien uzreiz nevar redzēt pakalpojuma gala cenu, jo izreklamētajai pievilcīgajai cenai bieži vien tiek pieskaitīti klāt dažādi slēpti maksājumi, kā, piemēram, apdrošināšana, transakcijas maksa u.tml. „Nesen mums bija tikšanās ar Skandināvijas kolēģiem, un viņi šobrīd novēro pakāpenisku patērētāju atgriešanos tūrisma aģentūrās. Šobrīd, kad pircēji taupa naudu, katrs ceļojums tiek rūpīgi apsvērts un arvien, lielāka nozīme ir arī tūrisma kompānijas reputācijai un sniegtā pakalpojuma kvalitātei,” norāda ALTA prezidente.


Uzzini vairāk par savām patērētāja tiesībām Eiropas Savienībā: www.pateretajiem.lv


Papildu informācijai:
Ilona Zacmane
Komunikāciju aģentūra/Edelman Affiliate
Tālr. 67201460; 29277444, e-pasts:
ilona.zacmane@ka.lv

Pēdējās izmaiņas: 09.11.2018.