Gandrīz ceturtdaļa Latvijas iedzīvotāju, kas jebkad iepirkušies internetā, ir mēģinājuši atgriezt preci atpakaļ

03.08.2009.

Gandrīz ceturtā daļa jeb 24% iedzīvotāju, kas jebkad iepirkušies internetā, ir mēģinājuši atgriezt internetā iegādātu preci, lai gan 4% no tiem  atzīst, ka šis mēģinājums bijis nesekmīgs.


Tā liecina Eiropas Komisijas patērētāju informēšanas kampaņas „Runā droši! Tās ir tavas patērētāja tiesības!” ietvaros veiktā aptauja*, kurā piedalījās vairāk nekā 1000 respondentu. Aptaujas mērķis bija noskaidrot, cik labi patērētāji ir informēti par savām tiesībām, iepērkoties internetā.


Viens no galvenajiem aptaujas secinājumiem – jo cilvēks biežāk iepērkas internetā, jo vairāk izmanto iespēju atteikties no preces, ja tā viņu nav apmierinājusi. 79% no visiem aptaujātajiem ir iepirkušies internetā, un vairums to dara reizi gadā vai retāk. Turklāt gandrīz tikpat liela aptaujāto daļa – 77% no tiem, kuri ir iepirkušies internetā- zina, ka internetā iegādātu preci var sūtīt atpakaļ.


„Šis ir ļoti augsts rādītājs, kas liecina, ka Latvijas iedzīvotāji ne tikai pārzina savas tiesības, iepērkoties internetā, bet arī aktīvi rīkojas, lai tās izmantotu,” uzskata Eiropas Komisijas informatīvās kampaņas pārstāve Latvijā Sanita Gertmane.


Kampaņas “Runā droši! Tās irTavas patērētāja tiesības Eiropas Savienībā!” ietvaros ir izveidots arī informatīvs buklets, kurā patērētāji var iepazīties ar savām tiesībām, iepērkoties internetā. Informācija atrodama kampaņas mājas lapā – http://www.pateretajiem.lv.


Saskaņā ar 2008. gada Eirobarometra pētījumu, Eiropas Savienībā vidējais internetā pirktas preces atgriešanas rādītājs ir 19 %, Igaunijā 23 %, bet Lietuvā 8%, kamēr Latvijā tolaik tas bija 15 %. Šī ciparu atšķirība varētu būt skaidrojama ar faktu, ka Eirobarometra pētījums tika veikts 2008. gadā, kamēr pēdējie dati, kas uzrāda augstāku preču atgriešanas procentu, savākti 2009. gadā jau pēc Eiropas Savienības patērētāju informēšanas kampaņas sākuma, kurā iepirkšanās internetā ir  viena no aktualizētajām tēmām.


S.Gertmane norāda, ka Latvijā, patērētājam ir tiesības 14 dienu laikā pēc preces vai pakalpojuma saņemšanas to atgriezt pārdevējam un saņemt atpakaļ savu naudu. Atteikuma tiesību izmantošanas termiņš dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs var atšķirties, bet tas nevar būt mazāks par 7 darba dienām. Interneta veikalam jāpiegādā prece vai jāizpilda pakalpojums ne vēlāk kā 30 dienu laikā no preces vai pakalpojuma pasūtījuma dienas, ja vien pārdevējs ar pircēju nav vienojušies par citu izpildes termiņu. Pasūtījuma termiņa kavējuma gadījumā patērētājam ir tiesības atteikties no pasūtījuma un saņemt atpakaļ naudu, nesedzot izmaksas, kas saistītas ar preces atgriešanu.


Internetā visbiežāk iepērkas jaunieši (90%) vecumā no 25 līdz 29 gadiem, kā arī Rīgas un Rīgas rajona iedzīvotāji (83%), turklāt palielinoties ienākumiem un izglītības līmenim iepirkšanās internetā ir biežāks paradums.


Apģērbi, apavi un aksesuāri ir kategorija, ar kuru aptaujātie bijuši visvairāk neapmierināti – no šīm precēm atteikties vēlējušies 49% respondentu (no tiem, kuri jebkad ir atteikušies no internetā pirktas preces vai vēlējušies to darīt). Kā nākamās kategorijas var minēt mobilos telefonus (13%); santehniku, sadzīves un virtuves tehniku (10%); foto, video, TV tehniku (10%).


S.Gertmane vērš uzmanību uz to, ka pirms iepirkšanās internetā, rūpīgi vajadzētu izvērtēt, cik uzticams ir pārdevējs, jo pēdējā laikā Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā ar sūdzībām arvien biežāk vēršas cilvēki, kuri ir samaksājuši priekšapmaksu, bet preci nav saņēmuši.


„Arī interneta veikalā jābūt norādītai informācijai par  kompāniju, tās fiziskās atrašanās valsti un adresi. Tāpat pircējiem redzamā vietā jābūt informācijai par preces atteikuma tiesībām un piegādes procedūru. Ja kaut kā no šī interneta veikalā trūkst, es ieteiktu rūpīgi apsvērt, cik droši ir iegādāties pirkumu šajā vietā,” brīdina S.Gertmane.


 „Eiropas Savienības tiesību akti nodrošina patērētājiem Latvijā noteiktas tiesības. Tomēr tiesību aktu pieņemšana ir tikai viens solis iespēju nodrošināšanas virzienā,” norāda  Eiropas Patērētāju lietu komisāre Meglena Kuneva (Meglena Kuneva). „Lai Latvijas iedzīvotāji varētu šīs tiesības reāli izmantot, viņiem tās ir jāzina, stingri jāaizstāv, kā arī ir jāzina, kur vērsties pēc papildu informācijas un konsultācijām”.


Informatīvā kampaņa „Runā droši! Tās ir tavas patērētāja tiesības!” ilgs no 2009.gada marta līdz 2010.gada janvārim.
*Aptauju par iepirkšanās paradumiem internetā no 2009. gada 16. līdz 23.aprīlim veica pētījumu aģentūra Market Data, internetā aptaujājot 1047 respondenti vecumā no 14-74 gadiem.


Uzzini vairāk par savām patērētāja tiesībām Eiropas Savienībā:
 www.pateretajiem.lv

Konsultācijas par patērētāju tiesību jautājumiem var saņemt:
 Pa Patērētāju tiesību aizsardzības centra konsultatīvo tālruni – 65452554 vai sūtot oficiālu rakstisku sūdzību PTAC, Kr.Valdemāra iela 157;
 Kampaņas “Runā droši!” mājas lapā www.pateretajiem.lv;
 Eiropas Patērētāju informēšanas centrā – info@ecclatvia.lv, tālr. 67388625, Kr.Valdemāra 157, 228. kab.

Turpmākai informācijai:
Ilona Zacmane
Komunikāciju aģentūra/Edelman Affiliate
Tālr. 67201460
e-pasts:
ilona.zacmane@ka.lv Linda Štokmane
Komunikāciju aģentūra/Edelman Affiliate
Tālr. 67201460
e-pasts:
linda.stokmane@ka.lv

Pēdējās izmaiņas: 09.11.2018.