SVA speciālisti sniedz ieteikumus, kā mobilizēt spēkus kritisku situāciju risināšanā

20.03.2009.


Šī brīža ekonomiskā situācija daudzus cilvēkus nostādījusi finansiāli sarežģītā situācijā. Par nākotni raizējas arī tie, kurus krīze šobrīd vēl nopietni nav skārusi. Kā rīkoties, ja dzīve novedusi strupceļā? Kā mobilizēt savas iespējas kritiskas situācijas risināšanai? SVA garīgās veselības speciālisti sniedz ieteikumus, kā atgūt paškontroli un palīdzēt pašiem sev:
• Vispirms veiciet jūsu šī brīža situācijas revīziju – ko konkrētajā situācijā varat  izmainīt pašu spēkiem, bet ko – nē; 
• Izpētiet alternatīvas un izstrādājiet rīcības plānu turpmākajām darbībām; pierakstiet  savus izvirzītos mērķus – tas palīdzēs sakārtot domas un konkretizēt mērķi;
• Secīgi pildiet sev izvirzītos uzdevumu un neatkāpieties no tiem;
•  Ja atkārtoti neizdodas īstenot iecerēto, meklējiet jaunus risinājumus;  
• Lūdziet palīdzību draugiem, tuviniekiem, savas pašvaldības sociālajiem dienestiem; neatsakieties no piedāvātas palīdzības;
• Paturiet prātā, ka visnepiemērotākie pavadoņi jūsu ieceru īstenošanai ir dusmas, panika, bailes – mēģiniet situācijai pieiet ar vēsu prātu, tas palīdzēs problēmas risināt konstruktīvāk;
• Uzticieties vairākās paaudzēs pārbaudītai atziņai – pozitīvais pievelk pozitīvo, negatīvais – negatīvo. Ja meklējat darbu, visticamāk, ka potenciālais darba devējs izvēlēsies apņēmīgu, enerģisku un ieinteresētu, nevis nomāktu un agresīvu pretendentu;
• Nenoslēdzieties vienatnē, neizvairies no saskares ar cilvēkiem – citiem var būt līdzīgas problēmas un līdzīgas izjūtas; palīdzot un atbalstot citus, jutīsies labāk pats, savukārt, citi var sniegt atbalstu jums;
• Dusmas par notikušo ir pamatota un saprotama reakcija, taču neļaujiet dusmām pāraugt naidā; neizgāziet savas dusmas uz apkārtējiem un neļaujiet sev tās vērst uz cilvēkiem jums līdzās – bērniem, ģimenes locekļiem, tuviniekiem, u.tml.;
• Nemēģiniet slikto pašsajūtu nomākt ar alkoholu vai narkotikām; tas, pirmkārt, neatrisinās problēmas, otrkārt, novedīs jūs vēl lielākās finansiālās grūtībās;  
• Neļaujies panikai un stresam tikai tāpēc, ka tie valda apkārt;
• Krīzes situācijā biežāk vērotās izjūtas ir nemiers, trauksme, bailes, kas, savukārt, var izraisīt fiziskus simptomus – galvassāpes, sāpes krūšu rajonā, paātrinātu sirdsdarbību, sliktu dūšu, alerģiskas reakcijas, bezmiegu, apetītes izmaiņas, pavājinātu atmiņu un grūtības koncentrēties. Tāpat var vērot pastāvīgu nolemtības vai draudu izjūtu līdz pat panikas lēkmēm. Šādos gadījumos meklējiet speciālistu palīdzību – ģimenes ārstu, kurš izvērtēs situāciju no medicīniskā viedokļa un vajadzības gadījumā ieteiks konkrētus speciālistus – psihoterapeitus, psihologus, nepieciešamības gadījumā – arī psihiatrisko palīdzību.


Ja jūs nav skārušas krīzes izraisītas problēmas, painteresējaties, kā klājas jūsu tuviniekiem un draugiem – varbūt kādam tieši šobrīd nepieciešama jūsu sapratne un atbalsts. Ja novērojat, ka vairāk nekā divas nedēļas jums pazīstamam cilvēkam ir izteikti nomākts garastāvoklis, neatstājiet to bez ievērības – pārlieciniet šo cilvēku meklēt speciālista palīdzību. Garīgās veselības sarežģījumi, kas atstāti bez ievērības, var pāraugt depresijā, kas ir ļoti bīstams garīgās veselības stāvoklis.


Aicinām izmantot valsts piedāvātās iespējas – šobrīd vairāk kā 150 psihiatri visā Latvijā ir līgumattiecībās ar valsti. Šie speciālisti psihiskas slimības ārstē bez maksas, nav jāmaksā pat pacientu iemaksa. Psihiatri Latvijā ir tiešās pieejamības speciālisti, tādēļ ģimenes ārsta nosūtījums nav nepieciešams. Depresijas ārstēšanai paredzētos medikamentus 50 procentu apmērā apmaksā valsts.


Jautājumus SVA garīgās veselības speciālistiem varat uzdot, rakstot elektroniski uz domapozitivi@sva.gov.lv


Informāciju sagatavoja:
Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja
Baiba Auzāne

Pēdējās izmaiņas: 23.10.2018.