Eiropas Komisija uzsāk Latvijā plašu informatīvo kampaņu par patērētāju tiesībām

18.03.2009.

EIROPAS KOMISIJAS pārstāvniecība Latvijā
Rīgā, 2009. gada 18. martā


Šodien Eiropas Komisija uzsāka plašu kampaņu, lai informētu Latvijas iedzīvotājus par patērētāju tiesībām gan pašu valstī, gan citur Eiropas Savienībā. „Eiropas Savienības tiesību akti nodrošina patērētājiem Latvijā noteiktas tiesības. Tomēr tiesību aktu pieņemšana ir tikai viens solis iespēju nodrošināšanas virzienā,” video uzrunā preses konferencē teica Meglena Kuneva (Meglena Kuneva), Eiropas Patērētāju lietu komisāre. „Lai Latvijas iedzīvotāji varētu šīs tiesības reāli izmantot, viņiem tās ir jāzina, stingri jāaizstāv, kā arī ir jāzina, kur vērsties pēc papildu informācijas un konsultācijām”.


Meglena Kuneva, pirmā Eiropas Savienības komisāre patērētāju jautājumos, un Karīna Tornbloma (Carina Tornblom), Patērētāju lietu stratēģijas, pārstāvības un starptautisko attiecību nodaļas vadītāja uzsvēra, ka kampaņas galvenais mērķis ir uzlabot Latvijas iedzīvotāju vispārējo izpratni par patērētāju tiesībām. „Kampaņa palīdzēs Latvijas iedzīvotājiem būt labāk informētiem, zinošākiem un pašpārliecinātākiem – patērētajiem, kas zina, kā izmantot vienotā tirgus plašās iespējas savā labā. Tādiem patērētajiem, kas zina, kā piem., salīdzināt dažādu banku kredītpiedāvājumus un to kopējās izmaksas. Esam atklājuši, ka daudzu Eiropas Savienības valstu patērētāji līdz galam neizprot ‘finanšu produktus’, kurus tie iegādājas”


Informatīvās kampaņas „Runā droši! Tās ir tavas patērētāja tiesības!”, kas uzsākta šodien, trīs galvenās tēmas ir patērētāja tiesības, izmantojot patēriņa kredītu, iepērkoties internetā un ceļojot. „Kampaņa ilgs no 2009.gada marta līdz 2010.gada janvārim, tās materiāli ietver 3 televīzijas klipus, 8 preses reklāmas, informatīvas faktu lapas par 12 dažādām patērētāju tiesību tēmām, kā arī citus,” informēja Sanita Gertmane, Eiropas Komisijas informatīvās kampaņas pārstāve Latvijā.


Baiba Vītoliņa, Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore uzsvēra, ka Eiropas Komisijas kampaņa būs lielisks instruments, lai palīdzētu patērētājiem uzzināt un izprast savas tiesības, kā arī iegūt pašpārliecību runāt un rīkoties droši. „Ļoti apsveicami, ka kampaņa sākas tieši tagad, kad patērētāji Latvijā īpaši izjūt ekonomiskās lejupslīdes sekas, šādos apstākļos patērētāju informētībai ir izšķiroša loma. Sevišķi pēdējā pusgada laikā  arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrā divkārši un pat trīskārši audzis patērētāju pieprasījums pēc konsultācijām un informācijas, kas palīdzētu patērētājiem aizstāvēt savas tiesības visdažādākajās jomās. Satraucošas tendences vērojamas arī preču drošuma jomā, jo vismaz 50% no visām pagājušogad PTAC testētajām precēm izrādījās nedrošas patērētāju dzīvībai un veselībai.”


Komisāre Kuneva atsaucās uz jaunākajiem Eurobarometer* datiem, kas liecina, ka:
– vairāk nekā trešdaļa 21 līdz 45 gadu veco patērētāju Latvijā nav zinājuši savas tiesības, kad viņiem prasīts maksāt neparedzētus maksājumus par kredītu, ko tie paņēmuši, lai nopirktu auto vai datoru,
– aptuveni 40 % nav zinājuši savas tiesības, kad viņus nav apmierinājusi kāda internetā iegādāta prece,
– un vairāk nekā puse nav zinājusi, ko darīt, kad izrādījies, ka viņiem noorganizētās kompleksās brīvdienas ir pavisam citādas, nekā rakstīts tūrisma brošūrā.
– un, īpaši uzsverot, ka līdz 70 % no šiem jaunajiem cilvēkiem Latvijā vēlētos zināt vairāk par patērētāju tiesībām.


Noslēdzot uzrunu, Kuneva atzīmēja, ka „ir patīkami novērot, ka jaunieši Latvijā zina savas tiesības labāk nekā dažu citu jauno Eiropas Savienības dalībvalstu jaunatne, un tas viņiem nāk par labu, protams, tas runā par labu arī šejienes iestādēm un patērētāju NVO.”


*Eurobarometer – „Patērētāju aizsardzība un patērētāju tiesības Latvijā”. Aptauja tika veikta Latvijā laikposmā no 2008.gada 15.līdz 19.septembrim.


Informāciju sagatavoja:
Kristīne Toma
Projekta vadītāja
Komunikāciju aģentūra/Edelman Affiliate
Tālrunis : 29474651
e-pasts:
kristine.toma@ka.lv


 

Pēdējās izmaiņas: 09.11.2018.