Gribi labi justies – kusties!

22.12.2007.

Noslēgusies Sporta medicīnas valsts aģentūras četru nedēļu informatīvā kampaņa, veltīta darbaspējīgo iedzīvotāju fiziskās aktivitātes veicināšanai, kas tika īstenota sadarbībā ar Horna biedrību un Rīgas kamerteātri.


Vēršam arī Preiļu novada iedzīvotāju uzmanību uz to, cik svarīgas ir fiziskās aktivitātes veselīga ķermeņa un moža gara uzturēšanai, jo cilvēka organisms radīts kustībai. Gadsimtiem ilgi mūsu senču dzīves veids bijis aktīvs, lai izdzīvotu un nodrošinātu sev tālāku eksistenci un attīstību. Tehnoloģijas laikmets nes līdzi mazkustīgumu un pārtikas pārpilnību, kas reizē ir par iemeslu daudzām saslimšanām un sekmē lieko svaru. Ja nav pietiekoši kustības, vīriešiem parādās seksuālās funkcijas traucējumi, kam seko jau nopietnākas sirds un asinsvadu sistēmas slimības.


Tāpēc atcerieties:
Fiziskā aktivitāte ļauj labāk justies un izskatīties, būt enerģiskākam un vienkārši veselam. Tās laikā organismā izdalās ķīmiskas vielas, kas mazina depresiju un liek justies laimīgākiem. Ja izskatīsieties labāk un jutīsieties labāk, celsies jūsu pašapziņa.


Fiziskā aktivitāte palīdz izsargāties no sirds un asinsvadu slimībām, jo regulāri kustoties samazinās zema blīvuma holesterīna līmenis un reizē paaugstinās augsta blīvuma holesterīns, kā arī no 2. tipa diabēta, oteoporozes un atsevišķām vēža formām.


Fiziskā aktivitāte palīdz regulēt svaru. Ar uzturu uzņemtās kalorijas var “sadedzināt” tikai kustoties. 7000 liekas uzņemtas kalorijas jums dod vienu lieku svara kg. Jo intensīvāk jūs kustaties, jo vairāk kalorijas tiek “sadedzinātas”.


Fiziskā aktivitāte nostiprina sirds – asinsrites un elpošanas sistēmas. Tās laikā audi saņem vairāk skābekļa, un barības vielu cirkulācija caur asinsvadiem un sirdī noris daudz efektīvāk.
Fiziskā aktivitāte uzlabo asinsriti, kas tālāk dod apmierinājuma sajūtu dzimumdzīves laikā. Vīrieši, kuri regulāri darbojas ar fiziskām aktivitātēm, daudz retāk cieš no erektīlās disfunkcijas, salīdzinājumā ar tiem, kas ar sportu nenodarbojas. Īpaši tas attiecas uz gados vecākiem vīriešiem.


Fiziskā aktivitāte ļauj labāk gulēt. Tā bieži vien ir labākā atslēga labam miegam. Laiku fiziskām aktivitātēm izvēlieties paši, bet tā varētu būt vēla pēcpusdiena. Vislabāk var aizmigt apmērām 5-6 stundas pēc nodarbošanās ar sportu.


Fiziskā aktivitāte ļauj būt kopā ar bērniem un draugiem. Izplānojiet ģimenes pastaigu, izbraucienu ar riteņiem, aizejiet kopā ar bērniem uz peldbaseinu. Saplānojiet ar kaimiņiem draudzīgu futbola, basketbola spēli. Atrodiet aktivitāti kas jums sagādā prieku un uzlabosies jūsu savstarpējās attiecības.


Fiziskā aktivitāte ir vienkārši labs laika pavadīšanas veids. Tāpēc neļaujieties mītiem par to, ka fiziskās aktivitātes – tas ir pārāk dārgi, ka esat pārāk aizņemti, ka Jūsu bērni tāpat ir gana aktīvi vai ka Jūsu vecumā tas vairs nav aktuāli, un kustieties!


Bērniem nepieciešams ne mazāk kā 90 min. mērenas intensitātes fiziskās aktivitātes katru dienu, bet ne mazāk kā 5 dienas nedēļā, pusaudžiem – viena stunda. Pat, ja bērni regulāri apmeklē fizkultūras stundas skolā, tas ir nepietiekoši viņu pilnvērtīgai augšanai un attīstībai. Iemāciet bērniem būt fiziski aktīviem un tādējādi ielieksiet pamata ķieģelīti viņu apziņā par fiziskās aktivitātes nozīmi visa mūža garumā.


Pusaudžiem iesaka ne mazāk kā 60 min. mērenas intensitātes fiziskās aktivitātes katru dienu, bet ne mazāk kā 5 dienas nedēļā, un papildus 20 min. augstas intensitātes fiziska slodze 2x nedēļā. Pusaudžu periodā notiek intensīva augšana un veidojas kaulu masa, un pietiekams kaulu blīvums izveidojas tikai tad, ja ir atbilstoša fiziskā aktivitāte, tam noder visādi lēkšanas, skriešanas u.c. vingrinājumi.


Pieaugušiem rekomendē vismaz 30 min. mērenas intensitātes aerobās fiziskās aktivitātes vismaz 5 dienas nedēļā, to var aizvietot ar 20 minūšu augstas intensitātes aerobo aktivitāti 3 dienas nedēļā. Tā reizē uzlabo arī garīgo veselību un smadzeņu darbību, un pats galvenais, jo ilgstošāk būsiet fiziski, jo ilgāk saglabāsies spējas vecumā pašiem sevi aprūpēt. Vispirms izmantojiet visas ikdienas sniegtās iespējas: kāpiet pa kāpnēm un nevis izmantojiet liftu, izvēlieties biežāk pastaigu, kas ir viena no visdrošākām un rekomendētākām fiziskām aktivitātēm.


Tāpat ieteicams vismaz 2x nedēļā iekļaut vingrinājumus muskuļu spēkam, jo ar vecumu muskuļu masa samazinās. Papildus programmā vajadzētu iekļaut līdzsvara un stiepšanās vingrinājumus, bet pie asinsrites (un līdz ar to arī seksuālās funkcijas) uzlabojošiem vingrinājumiem pieder raita iešana, soļošana, skriešana, basketbola spēlēšanas, riteņbraukšana, slēpošana un slidošana ziemas mēnešos u.c. Tātad: gribi labi justies – kusties!


Informācija no Delfi portāla,
Sagatavojis Pēteris Vilkaste,
informatīvās kampaņas projektu vadītājs


Pēdējās izmaiņas: 22.12.2007.